علت انتخاب گاز نیتروژن برای کمک فنرها

گاز نیتروژن گازی بی بو، بی رنگ و بی اثر است. بی اثر بودن در عناصر به این معنا می باشد که با عناصر دیگر واکنش نداده و ترکیب نمی شود. این یکی از اصلی ترین دلایلی می باشدکه از گاز نیتروژن در بسیاری از صنایع مانند داروسازی، تونل سازی و… استفاده می شود. این گاز با سایر عناصر ترکیب نشده در نتیجه ماهیت سایر عناصر را بر هم نمی زند.

گاز نیتروژن، گاز تزریقی در کمک فنرها

چرا گاز تزریقی در کمک فنرها نیتروژن است؟

اما می خواهیم کمی جزئی تر به بررسی دلیل انتخاب گاز نیتروژن برای تزریق در کمک فنرها بپردازیم. حتماً می دانید گاز تزریقی توسط کارخانه های تولید کمک فنر نیز گاز نیتروژن می باشد.

  • جلوگیری از اکسایش: اکسیژن باعث خوردگی و یا به اصلاح معمول آن زنگ زدگی می شود. هوای فشرده دارای 21% اکسیژن، 78% نیتروژن و درصد کمی آرگون، ازون و رطوبت است. در نتیجه در طی گذر زمان قطعات داخلی کمک فنر دچار اکسایش می شود. قبلاً در مبحث علت روغن زدن کمک فنر مشکلاتی که زنگ زدگی به وجود می آورد را بیان کردیم.
  • حفظ فشار ثابت: کمک فنر ها هر مقدار که ایزوله باشند از سمت کاسه نمد خلل و فرج بسیار کوچکی دارند که یکی از دلایل کم شدن گاز آن ها در طولانی مدت است. ملکول های اکسیژن کوچکتر از ملکول های نیتروژن می باشند در نتیجه از این خلل و فرج راحت تر به بیرون از کمک نشت می کنند.
تزریق نیتروژن در کمک برای شارژ گاز کمک فنر
شارژ گاز نیتروژن کمک فنر با لوازم تعمیر کمک فنر کاویان
  • ایجاد گرمای کمتر-حفظ سلامت اورینگ و بدنه:دیگر خصوصیت گاز نیتروژن که معروف است خنک بودن آن است. در نتیجه کمتر داغ کرده و مشکلات ناشی ازگرما مانند خرابی اورینگ ها، انبساط زیاد در نتیجه احتمال ترک بدنه و… را ایجاد نمی کند. لازم به ذکر است نیتروژن غیرقابل احتراق است.
  • جلوگیری از کاویتاسیون(کف در مایع): هوادهی روغن زمانی رخ می دهد که کمک فنرها زیاد کار کرده و داغ می شوند. انبساط کم گاز نیتروژن در گرما، مانع از به وجود آمدن کف در روغن می شود. از طرفی درصورتی که به جای نیتروژن از هوای فشرده استفاده شود، گاز اکسیژن به سرعت منبسط شده و با وارد کردن فشار بالا به روغن، ایجاد حباب می کنند. حباب های ایجاد شده میرایی کمک فنر را کاهش می دهند. این حباب ها در بسیاری از موارد پس از سکون کمک فنر نیز از بین نمی روند.
  • نرم تر شدن کمک فنر: گاز نیتروژن باعث نرم تر شدن کمک فنر می شود.