علائم خرابی کمک فنر

علائم خرابی کمک فنر ها می تواند متفاوت باشد که به راحتی قابل تشخیص است. در این مقاله 8 مورد از معمول ترین نشانه های خرابی کمک فنر ها را شرح می دهیم:

  1. نشتی روغن: اصلی ترین و معمول ترین علامت خرابی کمک فنر نشتی روغن می باشد. با بررسی ظاهری کمک فنر این نشتی مشخص می شود.

  2. بالا و پایین رفتن خودرو: بالا و پایین رفتن خودرو هنگام عبور از جاده هایی که هموار نبوده و پستی و بلندی بیشتری دارند. در این حالت علاوه بر اینکه از بیرون نوسانات قابل مشاهده است، سرنشینان نیز تکان ها را احساس می کنند.

  3. شیرجه زدن خودرو: خودروهایی که کمک فنر های آن ها خراب است، هنگام عبور از دست انداز و یا هنگام گرفتن ترمز های شدید، جلوی آنها بیشتر به سمت پایین حرکت کرده و پشت خودرو ارتفاع خود را حفظ می کند. اصطلاحاً به این حالت شیرجه زدن می گویند که یکی از علائم خرابی کمک فنرها است.
  1. کشیده شدن عقب خودرو در پیچ ها: لاستیک های عقب خودروهایی که دارای کمک فنرهای خراب می باشند هنگام عبور از پیچ ها دیرتر تغییر جهت می دهند. در نتیجه خودرو به یک سمت منحرف و کنترل آن سخت تر می شود.

  2. رقص لاستیک ها: یکی دیگر از علائم خرابی کمک فنر تکان خوردن ممتد لاستیک است؛ به گونه ای که فکر می کنید خودرو حتی در جاده صاف و هموار، از روی دست انداز های کوچک عبور می کند. در واقع لاستیک به طور پیوسته بالا و پایین می شوند.

  3. لاستیک سایی: یکی از علل لاستیک سایی خودرو به طوری که یک سمت بیشتر دچار سایش شده باشد (پله شدن تایر)، خرابی کمک فنر است. البته لاستیک سایی علت های دیگری مانند خرابی میل تعادل، خرابی سگدست و… نیز دارد.

  4. صدا دادن کمک فنر: گاهی اوقات از کمک فنرهای خراب هنگام عبور از دست انداز صدا شنیده می شود.

  5. کج ایستادن خودرو: خودرو خود را در یک مکان صاف و بدون شیب پارک کنید. در صورتی که یک سمت خودرو پایین تر از سمت دیگر بود می تواند یکی از علائم خرابی کمک فنر باشد. البته کج ایستادن خودرو علت های دیگری نیز دارد مانند خرابی شاسی، جلوبندی، تراز نبودن محور های خودرو و…
علائم خرابی کمک فنر

روش تست خرابی کمک فنر خودرو

معمول ترین علائم خرابی کمک فنرها را بررسی کردیم اما می توانید تست خرابی کمک فنر نیز انجام دهید.

روش تست خرابی کمک فنر به این صورت است که آن سمت از خودرو که ممکن است کمک فنر آن خراب باشد را با تمام قوا به سمت پایین فشار دهید. در صورتی که پس از برداشتن فشار از روی آن، خودرو به سرعت به جای خود بازنگشت و یا پس از بالا آمدن ثابت نشد و نوسان داشت کمک فنر شما خراب شده است.

اگر احساس کردید ارتفاع خودرو شما پایین تر از حد معمول است و یا هنگام بررسی کمک فنر نشت روغن را مشاهده کردید نیز قطعاً کمک فنر خراب شده است.

نشت روغن کمک فنر از علائم خرابی کمک فنرها

پس از تشخیص خرابی، کمک فنر حتماً باید تعویض گردد؟

اگر کمک فنر شما نشانه ای از خرابی دارد، ابتدا باید مشخص شود علت خرابی چیست؟ در صورتی که علت خرابی تخلیه سیال باشد می توانید با دستگاه شارژ کمک فنر آن را تعمیر کنید. اگر علت خرابی مواردی مانند شکستگی و … باشد، می بایست کمک فنر را تعویض کنید.