آیا کمک فنر قابل تعمیر است؟

قبل از پاسخ به این سوال که آیا کمک فنر قابل تعمیر است یا خیر، لازم است با نحوه کارکرد و علت خرابی آن آشنا شویم.

بیشتر کمک فنرهای خودروهای موجود در ایران از دو نوع روغنی(هیدرولیکی) و یا گازی-روغنی(هیدرواستاتیکی) هستند. معمولاً کمک فنرهای هیدرولیکی دو جداره و کمک فنر های هیدوراستاتیکی تک جداره می باشند.

نحوه عملکرد کمک فنرها

1- کمک فنر دوجداره(روغنی): در جداره داخلی این نوع کمک فنر یک پیستون و روغن قرار گرفته است. در جداره بیرونی روغن و گاز وجود دارد.

پیستون هنگام عبور خودرو از موانع به سمت پایین حرکت می کند و کمک فنر اصطلاحاً جمع می شود. روغن زیر پیستون با فشار وارده از طرف آن از جداره اول به جداره دوم راه پیدا می کند و درنتیجه گاز موجود در جداره دوم فشرده می شود. قسمتی از روغن زیر پیستون نیز از سوراخ های روی پیستون عبور کرده و به سمت بالا حرکت می کند.

هنگام باز شدن کمک فنر روغن از سوراخ های کوچک روی پیستون به آهستگی به قسمت تحتانی بازگشته و مانع از بازشدن سریع آن می شود. گاز متراکم شده در جداره دوم مجدد منبسط می شود.

ساختار کمک فنر هیدرولیکی

2- کمک فنر تک جداره (روغنی-گازی):در کمک فنر هیدرولیکی، پس از مرور زمان امکان به وجود آمدن حباب در روغن وجود دارد. در کمک فنر هیدرواستاتیکی از یک مخزن شامل روغن و زیر آن از یک مخزن گاز نیتروژن استفاده می شود. همانند کمک فنر هیدورلیکی یک پیستون درون روغن وجود دارد. مخزن گاز و روغن با پیستون دوم از هم جدا می شوند. هنگام فشرده شدن پیستون اول و عبور روغن از سوراخ های آن، پیستون دوم به سمت پایین حرکت کرده و مخزن گاز فشرده می شود. زمان باز شدن کمک فنر روغن از سوراخ های کوچک پیستون به پایین بازگشته و با برداشته شدن فشار از روی پیستون دوم گاز نیتروژن مجدد منبسط می گردد.

در هر دو نوع، سیال موجود در مخزن علت نیروی مقاوم در برابر حرکت آزاد پیستون است.

ساختار کمک فنر هیدرواستاتیکی

علت خرابی کمک فنرهای هیدرولیکی و هیدوراستاتیکی

ساختار کمک فنر پیچیده نیست. معمولاً دلیل خرابی آن شکستگی به علت تصادف و…،خرابی اورینگ و رایج ترین علت آن نشت گاز و روغن به بیرون از سیلندر می باشد. روغن و گاز عامل اصلی حرکت آهسته پیستون هستند و در صورتی که هر یک از آن ها به بیرون نشت کرده باشد کمک فنر نمی تواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد. 

بیشتر بخوانید: علت نشت روغن کمک فنر

حال زمان پاسخ دادن به این سوال رسیده که آیا کمک فنر قابل تعمیر است؟ بله، می توان با دستگاه شارژ کمک فنر به آن مجدد روغن و گاز تزریق کرد. در صورتی که مشکل از اورینگ باشد، پس از تعویض این قطعه شارژ صورت می گیرد. البته مسلم است که در صورتی که کمک فنر شکسته باشد باید به فکر تعویض باشید.

چگونه کمک فنر تعمیر می شود؟

مهم تر از پاسخ دادن به سوال آیا کمک فنر قابل تعمیر است یا خیر، بیان چگونگی آن است. کمک فنرها در طول زمان به علت ساختار تشکیل دهنده و مکانیسم عمل خود دچار کمبود گاز می شوند. در این مرحله امکان شارژ کمک فنر وجود دارد که باعث تعمیر آن می شود. اما اگر کمک فنر شارژ گاز نشود به مرور زمان وضعیت آن بدتر شده و باعث نشتی روغن نیز می گردد. در این مرحله برای تعمیر، باید گاز و روغن هر دو با دستگاه شارژ کمک فنر به آن تزریق شود.

اگر علت نشت سیال خرابی کاسه نمد باشد، قبل از تزریق گاز و روغن می بایست کاسه نمد تعویض گردد. البته در صورتی که خرابی کاسه نمد جزئی باشد شارژ گاز باعث می شود کاسه نمد به حالت اولیه باز گردد و نیاز به تعویض آن نیست.

نحوه تعمیر کمک فنر

تعمیر کمک فنر