روغن مورد استفاده در کمک فنر باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

روغن هایی که در کمک فنر به کار می­ روند، روغن های معدنی رقیق هستند و دارای مشخصات معین می باشند.

مشخصات روغن کمک فنر

  • ضدسایش حتی در دمای بالا : این روغن ها به گونه ایی ساخته می شوند که تا حد امکان برای قطعات لاستیکی و پلیمری داخلی کمک فنر ( اجزای آب بندی، اورینگ و …) مشکل ایجاد نکنند و باعث اصطکاک و سایش آن ها نشوند.
  • ضد اکسیداسیون : باتوجه به اینکه قطعات داخلی کمک فنر از فولاد ساخته شده اند روغن مورد استفاده باید ضد اکسیداسیون باشد.
  • مناسب بودن ویسکوزیته روغن کمک فنر: ویسکوزیته روغن در واقع میزان مقاومت روغن در برابر جاری شدن است. به بیان ساده تر ویسکوزیته نشان می دهد که چقدر یک سیال غلیظ یا رقیق می باشد. با توجه به کارکرد خودرو در شرایط دمایی مختلف، این مقدار باید طوری باشد که در دمای بالا روغن بیش از حد روان نشود، تا کمک فنر بتواند همچنان جلوی ضربه ها را بگیرد و تکان های خودرو را میرا کند. همچنین در دماهای پایین حرکت پیستون را سخت و کمک را خشک نکند .
  • نقطه جوش مناسب: در مقاله علت انتخاب گاز نیتروژن برای کمک فنر در مورد کاویتاسون توضیح داده شده است. زمانی که کمک فنر ها به علت شرایط کاری داغ می شوند و گاز داخل کمک در اثر گرما منبسط می شود،گاز به روغن فشار وارد می کند. روغن از فاز مایع به بخار تبدیل می شود و کاویتاسیون را بوجود می آورد. نقطه جوش پایین باعث می شود روغن تحت فشار زودتر به بخار تبدیل گردد .
تزریق روغن با مشخصات مخصوص در کمک فنر

تزریق روغن هیدرولیک مخصوص در کمک فنر با دستگاه شارژ کمک فنر کاویان

  • نقطه ریزش پایین: نقطه ریزش یک مایع پایین ترین دمایی است که در آن مایع روان و جاری می باشد. به بیان ساده تر نشان گر پایین ترین دمایی است که در آن روغن به سهولت قابل پمپ کردن است. به عنوان مثال اگر خودرو در دمایی پایین تر از نقطه ریزش هیدرولیک داخل کمک قرار بگیرد عملاً روغن کارایی خود را از دست داده و مانند یک جامد عمل می کند.

در روغن کمک فنر تمام مشخصات باید بگونه ایی باشد که در شرایط دمایی و فشاری مختلف خواص آن تغییری نکند و استقامت، کارایی بدنه و مکانیزم کمک فنر حفظ شود.