روش شارژ کمک فنر

چگونه کمک فنر ماشین را تعمیر کنیم؟ این سوال برای افرادی که از هزینه های بالای تعویض قطعات خودرو و طبعات ناشی از استفاده قطعه خراب با خبر هستند، بسیار مهم است.

کمک فنر یکی از اصلی ترین قطعات در سیستم تعلیق خودرو است و خراب بودن آن به مدت طولانی باعث آسیب به جعبه فرمان، دیفرانسیل، بلبرینگ چرخ ها و… می شود. همچنین یکی از علت های فرسودگی چرخ ها و فنر تعلیق است. از همه مهم تر کیفیت سواری خودرو را کاهش می دهد.

آموزش شارژ کمک فنر

قبلاً به علائم خرابی کمک فنر و روش تست خرابی برای اطمینان از علت علائم پرداختیم. اکنون تصمیم داریم در مورد روش شارژ کمک فنرهایی که دچار کمبود گاز و روغن شده اند صحبت کنیم.

روش شارژ کمک فنر

شارژ گاز و روغن سایزهای مختلف کمک فنر، به یک روش با دستگاه شارژ کمک فنر صورت می گیرد.

  1. ابتدا کمک فنر را از خودرو جدا کرده و آن را در یک مکان به صورت ایستاده ثابت کنید.( می توانید از پایه دیواری کاویان استفاده نموده و یا آن را به یک گیره وصل نمایید).

  2. برای شارژ کمک فنر، درپوش کاسه نمد را از کمک فنر جدا کنید.

  3. تمام قسمت هایی که روغنی و یا کثیف شده اند علی الخصوص شفت را تا جای ممکن تمیز نمایید.

  4. شفت را مجدد به روغن جدید آغشته کنید.

  5. برای اینکه بدانید دستگاه تعمیر کمک فنر را روی کدام اندازه تنظیم کنید شفت را اندازه گیری نمایید.

  6. دستگاه را مطابق با اندازه شفت تنظیم کنید.

  7. دستگاه را مانند عکس روی کمک فنر قرار داده و در صورت تشخیص کم بودن روغن آن را از روغن هیدرولیک پر کنید. سپس با کمک مخزن گاز متصل به دستگاه و فشار سنج روی آن، شارژ گاز و روغن کمک فنر را به میزان لازم انجام دهید.

  8. درصورتی که گاز بیشتر از نیاز وارد کمک فنر شد می توانید با فشردن دکمه خروج گاز، آن را تخلیه کنید. سپس دستگاه را از کمک فنر جدا کنید.

روش شارژ کمک فنر

نگران نباشید روش شارژ کمک فنر با دستگاه کاویان هنگام خرید توسط کارشناسان ما به صورت کامل آموزش داده می شود. همچنین پس از خرید می توانید از خدمات پس از فروش راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

روش شارژ انواع کمک فنرها یکسان است اما در صورتی که کاسه نمد خراب باشد می بایست قبل از تزریق گاز و روغن تعویض گردد( خرابی جزئی کاسه نمد با تزریق گاز برطرف می گردد و نیاز به تعویض نیست).

تست شارژ کمک فنر

برای اینکه مطمئن شوید نحوه شارژ کمک فنر را به درستی انجام داده اید آن را تست کنید.

برای این کار می توانید از سنسور وزنی  کاویان با دقت یک به هزار مطابق فیلم استفاده نموده و یا کمک فنر را روی ترازو قرار دهید و نیرویی به اندازه­ ی سایز شفت (مطابق جدول زیر) به آن وارد کنید. کمک فنر می بایست زمانی که نیروی لازم به آن وارد شد، شروع به جمع شدن کند. جمع شدن کمک قبل و یا بعد از رسیدن به حداکثر نیرو، نشان دهنده عدم نحوه شارژ درست آن است. پس از برداشته شدن نیرو کمک فنر می بایست به آرامی به سمت بالا حرکت کند. همچنین برای تست نشتی گاز می توانید از قرار دادن کمک فنر در وان آب استفاده کنید.

 
سایز شفت(mm) نیرو (kg)
25 25
22 22
20 20
18 18
16 16
15 15
14 14
13 13
12/5 12/5
12 12
11 11