انواع کمک فنر

کمک فنرها دارای انواع مختلفی می باشند ولی وظیفه اصلی همه آن ها میرا کردن ضربات وارده به خودرو و جلوگیری از انتقال تنش به اتاق خودرو می باشد. در این مقاله به بررسی انواع کمک فنر و نحوه کارکرد آن ها پرداخته شده است.

کمک فنر اهرمی:

این نوع کمک فنر ها، اولین نوع کمک فنر های هیدرولیکی بودند که در دهه 1930 ساخته شدند. شامل یک بدنه استوانه ایی پر از روغن که به شاسی پیچ می شوند و یک بازوی اهرمی که به انتهای محور تعلیق متصل می شود. زمانی که خودرو از روی یک دست انداز یا یک چاله عبور می کند سیستم تعلیق به سمت بالا حرکت و یا  به سمت پایین امتداد پیدا می کند. که باعث حرکت بازوی اهرمی و فشار سیال هیدرولیک موجود در کمک به پیستون می شود. روغن با عبور از حفره های ریز به تعدیل نوسانات خودرو کمک می کند.

تنها وسیله ایی که هنوز از این  نوع کمک فنر استفاده می کند تانک های جنگی هستند.

کمک فنر های روغنی:
رایج ترین نوع کمک ها مخصوصا در ایران کمک های روغنی هستند .دارای ساختار بسیار ساده شامل دو سیلندر تو در تو، یکی حاوی روغن و دیگری گاز و روغن ، که به یکدیگر راه دارند. هنگام عبور از دست اندازها بخشی از روغن بوسیله پیستون به سمت پایین هدایت می شود. و بخشی از سوراخ های روی پیستون به سمت بالا عبور می کند. روغن به جداره دوم راه پیدا کرده و گاز را فشرده می کند. در این حالت پیستون کمک فنر به سمت داخل کمک جمع می شود. زمانی که خودرو از دست انداز عبور می کند کمک و سیال درون آن به حالت اولیه باز می گردد.

کمک فنرهای گازی روغنی:    

کمک فنر گازی دارای یک سیلندر شامل روغن و گاز، که با یک جدا کننده لاستیکی از هم جدا شده اند می باشد. نحوه عملکرد این کمک فنرها مانند کمک فنرهای روغنی می باشد، با این تفاوت که به علت جدا بودن فاز مایع و گاز کاویتاسیون رخ نمی دهد .        

در مقاله “آیا کمک فنر تعمیر می شود؟” نحوه عملکرد این دو نوع کمک فنر بیشتر شرح داده شده است.

کمک فنرهای تلسکوپی:

این نوع کمک فنرها دقیقا مانند کمک فنر های روغنی هستند. برای بهتر عمل کردن کمک فنر ها وقتی روغن فشرده می شود، از سوراخ های بزرگتر کمک فنر عبور می کند تا سریع تر جمع شود و وقتی کمک فنر در حال باز شدن است از سوراخ های کوچک تری عبور می کند که آرام تر به حالت اولیه خود باز گردد.

کمک فنرهای بادی:

در این نوع کمک فنرها که در سیستم تعلیق پنوماتیک استفاده می شود، به جای فنرهای سخت فلزی از فنر بادی استفاده می شود. فنرهای بادی در واقع یک کیسه هوا هستند که به یک کمپرسور تامین کننده ی هوا متصل می شوند. این کمپرسور در صورت نیاز فنرهای بادی را برای افزایش ارتفاع خودرو شارژ می کند.

کمک فنر های مغناطیسی:

برای اینکه کمک فنر ها بهتر عمل کنند، می بایست در شرایط مختلف میزان نرمی و سختی آنها تغییر کند. در کمک فنر های مغناطیسی به سیال روغن ذرات ریز آهن افزوده شده است. با اعمال میدان مغناطیسی به سیم پیچ ذرات آهن درون روغن به صورت موازی با بدنه قرار گرفته، جهتی عمود بر حرکت پیستون می گیرند و سیال حالت جامد ویسکولاستیک پیدا می کند. در نتیجه در برابر حرکت پیستون مقاومت می کند. هرچه میدان مغناطیسی اعمال شده بیشتر باشد حرکت پیستون سخت تر می شود.