دلایل نشت روغن کمک فنر

قبل از آنکه در مورد دلیل نشت روغن کمک فنر بخوانید، لازم است نحوه عملکرد آن ها را بدانید. در مقاله “آیا کمک فنر قابل تعمیر است“در مورد نحوه کارکرد کمک فنرهای هیدرولیکی و هیدرواستاتیکی( دو نوع کمک فنر رایج در بازار ایران) توضیح دادیم.

همچنین در این مقاله ذکر شد از عمده دلیل خرابی کمک فنرها نشت گاز و یا روغن از کمک فنر می باشد که با دستگاه شارژ کمک فنر نیز قابل شارژ مجدد است. اما در این مطلب می خواهیم به دلیل نشت روغن کمک فنر بپردازیم:

دلایل نشت روغن کمک فنر

دلیل نشت روغن کمک فنر

  1. تصادفات، عبور از پیچ های تند و دست اندازها با بار بیش از حد و سرعت زیاد، ترمز ناگهانی در سرعت بالا، وارد شدن فشار از سمت شاسی به دلیل عدم نصب صحیح ضربه گیر یا خراب شدن آن، به تمام ساختار کمک فنر فشار وارد می کند. در راز مدت باعث خم شدگی، ترک و یا شکستگی کمک فنر و نشت روغن از آن می شود.
  2. از دلایل نشت روغن کمک فنر می توان به کمبود گاز کمک اشاره کرد. در صورتی که کمک فنر دچار کاهش گاز شده باشد و شارژ گاز به موقع انجام نگیرد به مرور دچار نشتی روغن نیز می گردد.
  3. علت دیگر نشتی روغن کمک فنر خراب شدن آب بندی و کاسه نمد می باشد. اما آب بندی قطعات کمک فنر چگونه خراب شده و دلیل نشت روغن کمک فنر می شود
دلیل خرابی کاسه نمد کمک فنر
  • آلودگی های خارجی و داخلی: درصورتی که لایه گردگیر کمک فنر آسیب دیده باشد، آلودگی هایی ممکن است هنگام عبور از مسیرهای پر گل و لای روی کمک فنر و کاسه نمد بشیند. همچنین برخورد سنگ ریزه و… از بیرون و سرباره های جوشکاری و براده های تراش کاری که ممکن است داخل سیلندر باقی مانده باشد از درون، می تواند باعث خرابی کاسه نمد شود.

  • سپری شدن طول عمر کاسه نمد: پس از گذر زمان کاسه نمد خشک، شکننده و فرسوده می شود. در این حالت امکان ترک و یا شکستگی در آن به وجود می آید.

  • زنگ زدگی: در صورتی که خودرو مدت طولانی در یک نقطه پارک بماند و مورد استفاده قرار نگیرد، یا به هر دلیلی رطوبت وارد ساختار کمک فنر شده باشد، میله پیستون دچار زنگ زدگی می شود. پس از روشن کردن مجدد خودرو و عبور از دست اندازها، این زنگ زدگی ممکن است مشکلاتی را برای کاسه نمد و دیگر اجزا به وجود آورد.

  • وارد شدن فشار بیش از حد به کمک فنر: اگر به دلایل ذکر شده(شماره یک) میله پیستون خم شود، ممکن است در پی آن کاسه نمد نیز خراب گردد.